Monday, October 28, 2024

Bersarapan di Sayyid Antique & Cafe @ Jonker Street, Melaka

Pagi ni aku mulakan hari dengan sarapan santai di sebuah kafe menarik dekat Jonker Street iaitu Sayyid Antique & Cafe. Terletak tak jauh dari Hard Rock Cafe, kafe ni penuh dengan daya tarikan uniknya tersendiri. Awal-awal lagi, dalam pukul 6.45 pagi, aku dah sampai. Orang tak ramai lagi, aku merupakan pelanggan pertama, jadi memang syok untuk menikmati suasana tenang.

Awal-awal pagi motor aku dah terpacak depan kedai

Aku order mihun goreng, tiga ketul jemput-jemput dan secawan kopi O. Simple je, tapi kena betul dengan selera pagi ni. Mihun goreng dia, walaupun nampak biasa, tapi rasa sedap dan tak terlalu berminyak. Jemput-jemput pun rangup di luar, lembut di dalam. Kopi O dia pulak pekat, memang sedap hirup panas-panas waktu pagi macam ni.

Mihun goreng

Aku panggil jemput-jemput. Korang sebut ape? 



Yang lagi menarik, kat kafe ni ada pelbagai koleksi barang antik yang dijual. Dari barangan hiasan lama, barang permainan, sampai ke perabot klasik, memang buat aku rasa macam balik ke zaman dulu. Jadi, sambil minum kopi, mata pun tak habis-habis memandang koleksi barang-barang antik di sekeliling. Nak beli atau sekadar tengok, semua terpulang. Yang penting, suasana kafe ni buat kita rasa rileks dan nyaman, sesuai sangat untuk memulakan hari.

Kalau korang suka tempat sarapan yang ada suasana unik, bolehlah cuba datang ke Sayyid Antique & Cafe ni. Pasti seronok.





No comments:

Post a Comment

Sila lah komen. Segala komen adalah dihargai.