Monday, September 16, 2024

Ucapan Sempena Sambutan Maulidur Rasul 1446 Hijrah



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Alhamdulillah, kita sekali lagi diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menyambut Maulidur Rasul bagi tahun 1446 Hijrah, hari yang penuh dengan keberkatan dan keinsafan. Pada hari ini, umat Islam di seluruh dunia mengenang dan memperingati kelahiran junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW, seorang insan mulia yang diutuskan sebagai rahmat untuk sekalian alam.

Kelahiran Baginda SAW membawa sinar hidayah kepada umat manusia, membimbing kita dari kegelapan kepada cahaya iman. Baginda bukan sahaja seorang rasul, malah menjadi contoh teladan yang sempurna dalam segala aspek kehidupan, baik dalam ibadah, akhlak mahupun hubungan sesama manusia. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab, ayat 21:

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu..."

Sempena sambutan Maulidur Rasul ini, marilah kita sama-sama memperbanyakkan selawat ke atas Baginda SAW, menghayati ajaran Baginda dan menerapkan sunnah-sunnahnya dalam kehidupan seharian kita. Umat Islam perlu terus memperkuatkan ukhuwah, menjadikan Rasulullah SAW sebagai ikutan, serta berusaha memperbaiki diri agar menjadi insan yang lebih baik dari segi akhlak, amal dan ibadah.

Semoga sambutan Maulidur Rasul 1446 Hijrah ini menjadi titik tolak untuk kita lebih mengenali, mencintai dan mencontohi keperibadian Baginda Rasulullah SAW. Semoga Allah SWT memberkati kita semua dan menjadikan kita golongan yang mendapat syafaat Baginda di hari akhirat kelak, insyaAllah.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga Baginda dan para sahabat yang setia.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

1 comment:

Komen saja... Jangan segan-segan.