Friday, September 13, 2024

Anak Bermain Bola Sepak dan Masjid Cina Negeri Melaka

Setiap Isnin, Rabu dan Khamis, aku dah terbiasa dengan rutin menghantar anakku Muhammad Firas Faiq ke Padang 10, Krubong, untuk latihan bola sepak. Firas sekarang main dalam kategori bawah sembilan tahun di Akademi Tunas, Program Pembangunan Bola Sepak Negara. Setiap kali hantar dia, aku boleh nampak semangat dia nak jadi pemain bola yang hebat, selalu excited bila sampai ke padang.

Sementara tunggu dia habiskan sesi latihan, aku sering singgah di Masjid Cina Negeri Melaka untuk menunaikan solat Asar. Masjid ni memang lain daripada yang lain. Dengan reka bentuk yang ala-ala pagoda, setiap kali datang, rasa tenang je. Kawasan masjid luas dan suasananya aman, buatkan aku selesa lepak sekejap kat situ.

Ruang dalam Masjid Cina Negeri Melaka


Bila duduk kat masjid, kadang-kadang aku ambil masa untuk rehat dan tenangkan fikiran. Tempat ni memang sesuai kalau nak lari sekejap daripada hiruk-pikuk harian. Tambahan lagi, angin yang sepoi-sepoi kat situ buatkan aku rasa rileks, sambil tunggu waktu nak ambil Firas balik.

Walaupun rutin ni nampak macam biasa je, sebenarnya ada juga seronoknya. Sambil Firas kejar impian dia jadi pemain bola sepak, aku dapat masa untuk recharge diri kat masjid. Setiap hari latihan tu, bukan sekadar rutin hantar dan ambil, tapi juga masa untuk aku berehat dan nikmati ketenangan.

3 comments:

  1. Semoga Firas berjaya capai cita-citanya kelak....aamiin...semoga bro juga terus istqimah berada di rumah Alllah...memang tidak dapat dinafikan berada di masjid boleh beroleh sakinah yang sukar diperolhi di tempat lain

    ReplyDelete
  2. All the best, Firas. Semoga berjaya menjadi pemain bola sepak handalan bila besar nanti ya.

    ReplyDelete
  3. Semoga Firas dapat menjadi pemain bola yang berjaya. Ya, tempat recharge yang paling best. Ketenangan yang tak dapat dimana-mana kecuali di rumah Allah.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.