Friday, July 12, 2024

Nak Jual Durian atau Tayang Badan?

Ada ke wanita-wanita nak singgah ke kedai durian sebegini? 

Tular baru-baru ini peniaga durian yang berniaga tanpa memakai baju. Situasi ini berlaku di dalam negara Malaysia yang kita cintai ini. Bukan di luar negara. Aku percaya ia bukan sahaja tidak sopan, tetapi tidak sesuai dalam konteks perniagaan. Sebagai seorang peniaga, penampilan yang kemas dan sopan adalah penting untuk mencerminkan profesionalisme dan menghormati pelanggan.

Tindakan peniaga yang berniaga tanpa memakai baju seolah-olah ingin menayangkan badan yang sasa adalah sesuatu yang kurang bijak. Ia bukan sahaja mengganggu pandangan mata tetapi juga menimbulkan ketidakselesaan kepada pelanggan, terutama kepada golongan wanita dan kanak-kanak. Perniagaan sepatutnya dijalankan dalam suasana yang penuh kehormatan dan selesa untuk semua pihak, bukannya menjadi pentas untuk pameran peribadi yang tidak relevan.

Moga pihak berkuasa atau mana-mana pihak berkenaan dapat mengambil tindakan sewajarnya untuk memastikan peniaga-peniaga durian atau mana-mana peniaga sekalipun, mematuhi etika berpakaian yang sesuai ketika menjalankan perniagaan. Penampilan yang sopan dan kemas bukan sahaja akan meningkatkan imej perniagaan, tetapi juga menjaga keharmonian serta keselesaan masyarakat sekeliling.

5 comments:

  1. adoi macam2 la skrg
    tak jafi nk membeli la he hee

    ReplyDelete
  2. geli lak tengok...lebih suka tengok penjual yg terer belah durian yg viral di tiktok - durian Heng di Melaka..

    ReplyDelete
  3. if saya jumpa, dari niat nak membeli terus terbantut semua. terbantut niat terbantut selera.tak sesuai sesgt

    ReplyDelete
  4. ada tengok di fb.. mmg x selesa nk beli dgn seller mcm tu

    ReplyDelete
  5. Agree 👍. Saya pun tak suka dengan seller yg menjual sesuatu tapi dengan pakaian tak pantas. Mau dia lelaki atau wanita, kalo pakaian dah minim bahan, saya skip utk beli. Banyak kali lihat video2 penjual seperti itu di FB atau IG. Saya block biasanya supaya tak muncul lagi di beranda. Tak tertarik langsung

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.